Monday, April 25, 2011

Sumpah 13


Sumpah ari ni ase bosan gile!

Baru je abes baca buku Sejarah Islam by Mahayudin Hj. Yahaya and Ahmad Jelani Halimi.

Got a lot of interesting fact inside this book. Owh...ada keraguan rupe2nye sama ada Parameswara yg membuka Melaka atau tak..sama ada pemerintah Melaka yg pertama itu adalah Islam atau tidak dan sebab musabab sahih kenapa Parameswara melarikan diri dari Palembang ke Temasik dan akhirnya ke Tanah yg diberi nama Melaka.

Menarik sgt buku ni..setebal 695 muka surat, pelbagai info dah aku peroleh.

Menambah lagi info yg aku dapat dr Hikayat Merong Mahawangsa dan Al-Sulalatus Salatin.

Ketiga tiga teks yg tebal ni betul2 menambah pengetahuan am aku ttg sejarah Tanah Melayu.

Sumpah best Sgt!

- hari ini memberi ilham kepada aku untuk membuat kajian yg lebih mendalam tentang kerajaan Langkasuka, Gangga Negara, Ledang dan Melaka

*pengkaji sejarah kah aku? ...tetiber!


0 comments:

Post a Comment

Eh, awk pun nk komen? Sile lah...jangan malu dan segan...buat la mcm page sendiri...

There was an error in this gadget